Aby rozwijać swoją działalność w branży ubezpieczeń, nie musisz mieć potrzeby budowania imperium. Największa multiagencja w Polsce, zespół wykwalifikowanych pracowników, duże przychody i… dużo na głowie. Jeśli chcesz po prostu rozwijać się w pracy agenta ubezpieczeniowego i realizować swoje cele, możesz wykorzystać te cechy i zachowania, które są przydatne w niemal każdej pracy. Oto kilka z nich.
Branie odpowiedzialności za swoje działania
W najprostszym rozumieniu branie odpowiedzialności odnosi się do sytuacji kryzysowych. Nie wysłałeś wypowiedzenia na czas, w stworzonej polisie brakuje istotnego ryzyka, a w przypadku innego Klienta pominąłeś bardzo istotne wyłączenie odpowiedzialności. To z pewnością nie są przyjemne sytuacje, ale zamiast wskazywać szereg winnych, po prostu trzeba stawić im czoła.
W codziennej pracy przyjmowanie odpowiedzialności za swoje decyzje może przejawiać się w wielu wymiarach. Jeżeli twój przypis nie jest taki, jak oczekujesz, przeanalizuj kroki, które dotychczas podjąłeś. Osoba myśląca jak przedsiębiorca doskonale wie, że istnieje kanał internetowy, rozmaite porównywarki i nieuczciwe zachowania agentów-magików, jednak oceniając efekty swojej pracy, skupia się wyłącznie na strefie swoich wpływów, a nie na całej masie czynników, które od niej nie zależą.
Umiejętność identyfikowania swoich stref wpływu i działania w ich obszarze to bardzo cenna kompetencja, nad którą warto pracować.
Skupienie na priorytetach
Wiemy, że lista rzeczy do zrobienia na co dzień jest nieskończenie długa – od drobnych czynności takich jak wysłanie maila, aż po szczegółowe analizy ofert. W tak dynamicznej pracy szczególnie cenną umiejętnością jest ustalanie priorytetów na dany dzień, miesiąc czy kwartał i trzymanie się ich podczas codziennych działań.
Doświadczony przedsiębiorca nie tylko bez trudu wskazuje priorytety na dany dzień, ale także zna swój rytm dobowy. Jeśli najbardziej wydajnie pracujesz tuż po przebudzeniu, nie marnuj tego czasu na przeglądanie mediów społecznościowych. Wykorzystaj go na te zadania, które wymagają od ciebie najwięcej energii, aby w chwilach jej spadku móc zająć się prostszymi sprawami, takimi jak porządkowanie dokumentacji bądź generowanie raportów z twojego konta w Polisie w Chmurze.
Dostrzeganie szans
Strategiczne myślenie to największa siła dobrego agenta ubezpieczeniowego. Może to być ciekawy pomysł na cross-selling, nisza, w której nie działają agenci w twojej okolicy, a także z pozoru zwyczajne spotkanie w pociągu, w którym dostrzeżesz szansę na podjęcie ciekawej współpracy z osobą z innej branży. Aby wykształcić w sobie taką umiejętność, zrób sobie wyzwanie, aby przez kilka dni wskazywać możliwości pozyskiwania Klientów, które pojawiają się w codziennych, drobnych sytuacjach.
Jeśli działasz głównie on-line, poszukiwanie możliwości będzie odbywać się na ogromnym i niezwykle perspektywicznym obszarze, jakim są media społecznościowe. Możesz stworzyć kampanię kierowaną do bardzo konkretnej branży, poznać osoby, których najpewniej nie spotkałbyś w miejscach, w których bywasz i skorzystać z doświadczenia innych agentów.
Umiejętność analizowania
Żadna firma nie działa w oderwaniu od liczb i wykresów. Przychody, wysokość podatków, a także rentowność poszczególnych działań są nierozerwalnie związane z prowadzeniem działalności. Nawet jeśli nie działasz wyłącznie na własny rachunek, postaraj się wdrożyć analizowanie do swojej pracy.
- Jaki procent twoich Klientów stanowią kierowcy z obowiązkowym ubezpieczeniem?
- Jakie polisy dają ci największe prowizje? Jaki procent wszystkich polis stanowią?
- Jakimi kanałami pozyskałeś dotychczasowych Klientów? Jaki procent z nich stanowią ci, którzy ubezpieczyli się u ciebie na skutek twojego bezpośredniego działania? A jaki procent to osoby, które po prostu weszły do biura?
To tylko kilka przykładowych pytań, które pomogą ci wytyczyć kierunki rozwoju. Mając takie informacje, będziesz mógł zrewidować dotychczasowe działania, a także znaleźć obszary, którym warto poświęcić nieco więcej uwagi niż dotychczas.
Przedsiębiorcy bywają różni. Część działa w oparciu o swoje wizje, mając szereg specjalistów, którzy zajmują się ich poszczególnymi elementami. Jeszcze inni przez długi czas działają w pojedynkę, nie delegując zadań. Powyższe cechy to pewien uniwersalny zbiór, który nie zawsze będzie niezbędny, jednak z pewnością pomoże ci w osiąganiu celów sprzedażowych.