7 nawyków skutecznego działania w pracy i nie tylko

W poprzedniej publikacji skupiliśmy się przede wszystkim na proaktywnej postawie sprzedażowej. Regularne ćwiczenie tego nawyku jednoznacznie przekłada się na wyniki twojej pracy, tym bardziej, jeśli idzie on w parze z pozostałymi sześcioma.

“7 nawyków skutecznego działania” to bestsellerowa książka Stephena Coveya. Jest prezentowana w ścisłej czołówce najważniejszych pozycji biznesowych i rozwojowych. Nic dziwnego – od czasu swojej publikacji sprzedała się w ponad 25 mln egzemplarzy, a liczba ta stale rośnie.

Autor nie prezentuje szybkiej recepty na sukces zawodowy, ani nie obiecuje przysłowiowych gruszek na wierzbie, co sprawia, że ta pozycja będzie dobrą lekturą także dla rozwojowych sceptyków. Całość skupia się na etyce (kluczowej w pracy agenta ubezpieczeniowego) oraz naszych osobistych wartościach, które determinują to, jak patrzymy na otaczający nas świat. Przyjrzyjmy się zatem siedmiu kluczowym nawykom.

Bądź proaktywny

Proaktywność zyskała pierwsze i najważniejsze miejsce w hierarchii Coveya. Nie bez powodu, wszak determinuje ona nasze postrzeganie otoczenia. To branie odpowiedzialności za swoje życie zawodowe i nie tylko, praca z narzędziami, które posiadamy oraz inicjatywa. 

Dobrym przykładem zastosowania tego nawyku jest istnienie agresywnej konkurencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Porównywarki kuszą Klienta cenami rzędu 200-300 zł, zwrotami na konto bankowe i innymi bonusami, opakowanymi w brokatowe pudełka.

Możesz stwierdzić, że nie ma możliwości konkurowania z takimi gigantami i jest to postawa reaktywna. Możesz jednak skupić się na tym, co zależy od Ciebie, a na pewno nie są to warunki oferowane przez porównywarki. Masz wpływ na swoje kompetencje, umiejętność budowania relacji z Klientami, dawania wartości poza samą polisą, a także na to, na jakich rodzajach ubezpieczeń budujesz swój portfel. I na tym właśnie polega postawa proaktywna. 

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj

Zaczynaj z wizją końca

Znane powiedzenie mówi, że droga jest ważniejsza niż sam cel. Na pewno jest w tym sporo prawdy, jednak wizja tego celu jest kluczowa dla efektywnego działania. Wielu z nas działa głównie na bieżąco. Odpowiadamy na zapytania, przygotowujemy kalkulacje i rekomendacje, pracujemy do późnych godzin wieczornych, wierząc, że z czasem przyniesie to upragnioną stabilizację. 

Covey zachęca, by zacząć od końca i odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które wskażą nam, jakie działania wykonywane codziennie przybliżą nas do wizji przyszłości. 

Co oznacza dla mnie rozwinięcie mojej działalności?

Na jakich ubezpieczeniach chcę ją oprzeć?

Chcę pracować w pojedynkę, czy mieć multiagencję i zatrudniać agentów?

Jaki poziom przypisu będzie dla mnie zadowalający?

Najważniejsze na początek

Podstawa zarządzania czasem: priorytety. Covey podkreśla, że dyscyplina w realizowaniu swoich codziennych zadań, a także umiejętność ich delegowania to podstawa. Poleca on dzielić codzienne aktywności według znanej ci reguły na: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. 

Jeśli masz taką możliwość, zleć te ostatnie komuś innemu.

Covey podkreśla, że najistotniejsze są sprawy, które mieszczą się w kategorii “Niepilne i ważne”. Możemy do nich zaliczyć budowanie długotrwałych relacji z Klientami, poszerzanie swoich kompetencji sprzedażowych bądź nabywanie wiedzy merytorycznej z zakresu ubezpieczeń.

Kolejne nawyki nie dotyczą wyłącznie nas samych, a tego, że zazwyczaj funkcjonujemy w jakimś otoczeniu. Wdrożenie pierwszych trzech elementów znacznie ułatwi interakcje z innymi. 

Myśl w kategoriach wygrana-wygrana (win-win)

Zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym nie działamy w oderwaniu od innych ludzi. Nasza praca i jej efekty zależą także od nich. To dlatego warto zadbać o to, by każda strona była stroną wygraną, a to można osiągnąć wyłącznie współpracą.  

Ubezpieczyciel wygrywa, bo ulokowałeś u niego mienie swojego Klienta, ty wygrywasz, bo zyskujesz zadowolonego ubezpieczonego i prowizję. 

Pracownik wygrywa, bo doceniasz jego pracę, ty wygrywasz, bo masz możliwość delegowania zadań. 

Najpierw zrozum, potem staraj się być zrozumiany

Czy ta zasada nie brzmi jak kluczowa myśl sprzedażowa? Unikaj założeń na temat tego, czego potrzebuje Klient, nie przygotowuj gotowej odpowiedzi w trakcie jego wypowiedzi i nie mów za dużo. 

Słuchaj! Nie po to, by odpowiedzieć, a po to, by rzeczywiście zrozumieć potrzeby i punkt widzenia rozmówcy.

Synergia 

Synergia jest wypadkową działania kilku osób. Efekty tej kooperacji są niemożliwe do osiągnięcia w pojedynkę, gdyż składa się na nie energia, nastawienie i doświadczenie każdego współpracującego. 

Ostrzenie piły

Ostatni nawyk otacza wszystkie pozostałe. Polega on na doskonaleniu siebie na różnych płaszczyznach: fizycznej, mentalnej, społecznej czy duchowej. Covey podkreśla rolę życiowej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym oraz konieczność zadbania o solidne podstawy, które są wspomnianą piłą. Tylko wtedy, gdy będzie naprawdę ostra, bez problemu zetniesz drzewo w krótkim czasie i bez nadmiernego wysiłku.

“7 nawyków skutecznego działania” Stephena Coveya to książka, którą powinien przeczytać każdy, dla kogo istotna jest praca nad sobą. Będzie pomocna w budowaniu twoich kompetencji sprzedażowych i interpersonalnych, ale prawdopodobnie da ci jeszcze jedną wartość – zmieni podejście do wielu elementów świata ubezpieczeniowego, na które mamy niewielki wpływ bądź nie mamy go wcale. 

Agnieszka

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.