8 cech dobrego agenta ubezpieczeniowego

Próg wejścia do zawodu agenta ubezpieczeniowego nie jest szczególnie wysoki. Wystarczy chęć i znalezienie firmy, która współgra z twoimi oczekiwaniami. Czy aby na pewno? Czy każdy może zostać agentem lub sprzedawcą, jeśli tylko chce? Tak, ale sytuacja wygląda inaczej, jeśli chcesz stać się DOBRYM agentem. 

Wówczas pomoże ci 8 cech, które pokrótce przedstawiamy poniżej. 

Umiejętność aktywnego słuchania

Każdy zdrowy człowiek słyszy, ale nie każdy słucha i to aktywnie. Dobry agent poświęca większość procesu sprzedażowego na zadawanie pytań i słuchanie, a dopiero potem przechodzi do mówienia. Tylko w ten sposób poznasz prawdziwe potrzeby rozmówcy. To, co mówi na początku niekoniecznie musi być zgodne z tym, co będzie odpowiednie dla jego biznesu, bowiem może wynikać z błędnych przekonań i niepełnych informacji. Na szczęście dla wielu sprzedawców – tej umiejętności można się nauczyć. 

Komunikatywność

Znajomość zagadnień ubezpieczeniowych to nie wszystko. Możesz być ekspertem od oceny ryzyka i dobierania ochrony do potrzeb Klienta, ale jeśli nie potrafisz przekazać swojej wiedzy w przystępny sposób, przytłoczysz rozmówcę mnogością skomplikowanych terminów i tabel. Umiejętność dostosowania języka do odbiorcy to jedna z najważniejszych cech dobrego sprzedawcy. Inaczej rozmawia się z emerytką, ubezpieczającą swoje małe mieszkanie, a inaczej z dyrektorem finansowym firmy produkcyjnej. 

Empatia

To cecha, którą trudno nabyć. Jest jednak kluczowym elementem budowania relacji, który zapewnia długotrwałą współpracę z Klientami. Dzięki empatii jesteś w stanie wczuć się w sytuację rozmówcy, nie zważając na własne przekonania i opinie. To nie tylko umiejętność współczucia w trudnych chwilach. Empatia przydatna jest także wtedy, gdy starasz się rozpoznać potrzeby Klienta. 

Doskonała organizacja

Jeśli chcesz rozwijać się jako agent ubezpieczeniowy, musisz cechować się dyscypliną i doskonałą organizacją czasu. Odkładanie wszystkiego na później, brak planowania własnej pracy i rezygnacja z celów nie poskutkują dobrymi efektami. Każdy z nas ma do czynienia z tak zwaną bieżączką, jednak warto pamiętać również o działaniach długofalowych, takich jak pozyskiwanie nowych Klientów i utrzymywanie relacji z obecnymi oraz budowanie marki osobistej. 

Szczerość

Kulturalna, grzeczna, ale jednak szczerość. Dobry agent ubezpieczeniowy nie ma oporów przed tym, by poinformować Klienta, że dane rozwiązanie nie będzie odpowiednie w jego przypadku, nawet jeśli ten poprosi o nie na początku rozmowy. W  dłuższej perspektywie szczerość zapewnia ci lojalność.

Przykład: Klient, który kupuje ubezpieczenie na życie na wysoką sumę wskazuje 2-letnie dziecko jako uposażonego w 100%. Wówczas warto przedstawić mu scenariusz uzyskania takiego świadczenia i wskazać, jak wyglądałby on, gdyby uposażoną była małżonka. 

Radzenie sobie ze stresem

Goniące terminy, których nie można przekroczyć (ubezpieczenia obowiązkowe), Klienci, którzy potrzebują ochrony na już, błędne dane umieszczone w polisie i wciąż dzwoniący telefon… Skrzynka mailowa wydaje dźwięki, ale nie masz kiedy do niej zajrzeć. Tak często wygląda dzień doradcy ubezpieczeniowego. Warto, by ten cechował się opanowaniem i umiejętnością radzenia sobie ze stresem, gdy pojawia się presja czasu. Umiejętność ustalania priorytetów również będzie kluczowa.

Samodzielność i umiejętność szukania rozwiązań

Te cechy można ująć jako szeroko pojętą proaktywność. Dobry sprzedawca potrafi znaleźć rozwiązanie w trudnej sytuacji i robi to samodzielnie. Nie oznacza to, że musisz być alfą i omegą. Wystarczy, że wiesz, z kim się skontaktować, by rozwiązać problem Klienta. Unikaj mówienia: “nie wiem”. Zadzwoń na infolinię dla agentów lub do menedżera. Działaj i szukaj informacji, których w danym momencie nie posiadasz. Nie czekaj na polecenie przełożonego.

Skrupulatność

Każdy może się pomylić, jednak dobry agent powinien cechować się jak największą dokładnością w działaniu. Ta sprawia, że zawarta polisa nie będzie zawierała błędów, a program ubezpieczeniowy będzie wolny od wyłączeń, które są kluczowe w działalności Klienta. Skrupulatny doradca wie, że zawarta polisa powinna w pełni odpowiadać na potrzeby i charakterystykę pracy kontrahenta. 

Jak widzisz, agentem ubezpieczeniowym może zostać każdy, kto wyrazi taką chęć, jednak DOBRYMI doradcami Klienta będą tylko nieliczni. Dyscyplina i kształtowanie nawyków to na szczęście coś, nad czym można pracować. Subskrybuj nasz newsletter, by zapoznać się z narzędziami przydatnymi w pracy agenta ubezpieczeniowego. 

Agnieszka

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Dołącz do grupy na Facebooku

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.