Budowanie marki agencji ubezpieczeniowej w 4 krokach

Jeśli działasz na własny rachunek, prawdopodobnie poświęciłeś nieco czasu na zadbanie o wizerunek eksperta i budowanie marki osobistej. Gdy twój zespół z czasem się powiększy i przestajesz działać wyłącznie pod własnym nazwiskiem, warto zastanowić się nad zbudowaniem marki oraz całej identyfikacji twojej firmy. Jeśli ten proces jest jeszcze przed tobą, skorzystaj z kilku naszych wskazówek. 

Wizja, misja i wartości

Pierwszym krokiem w budowaniu marki jest ustalenie misji, wizji oraz wartości, którymi się kierujecie jako firma. Będzie to podstawą komunikacji z otoczeniem, a także z nowymi członkami zespołu, którzy pojawią się na dalszych etapach rozwoju działalności. 

Misja twojej firmy to wartości, którymi się kierujecie i powód, dla którego powstała marka. Powinna być krótka i zwięzła, a jednocześnie jasno definiować cel istnienia.

Misją firmy może być chęć odczarowania powszechnego podejścia do ubezpieczeń.

Może to być również zabezpieczenie dorobku życia jak największej liczby osób, edukacja społeczności lokalnej bądź przekazywanie młodym osobom tajników tej profesji. 

Wizja firmy to jej wyobrażenie w przyszłości. To, jak ma funkcjonować, na jakim etapie rozwoju powinna być, a także profil Klientów, którzy stanowią trzon twoich zarobków. Wizja pozwala wyznaczać sobie wspólne cele krótkoterminowe, które prowadzą do stworzonego obrazu przedsiębiorstwa.  

Identyfikacja wizualna – logo i barwy

Identyfikacja wizualna to bardzo ważny krok w rozwoju firmy. Warto poświęcić nieco czasu na ten element działalności. Jeśli na myśl o stworzeniu zarysu logo i wyborze barw marki czujesz pustkę, rozważ współpracę ze specjalistą. 

Jednolita identyfikacja i materiały to istotny element budowania profesjonalnego wizerunku. Na całość składa się wiele szczegółów, na które należy zwrócić uwagę w kontaktach z Klientami:

  • kontakt z firmowej skrzynki mailowej zamiast adresu umieszczonego w popularnych portalach
  • ładna, estetyczna stopka z logo
  • papier firmowy. Tu wystarczy umieścić logo i stopkę z danymi firmy.
  • Foldery lub tekturowe teczki do przekazywania dokumentów. Przyznaj, że wyglądają one lepiej niż folia z segregatora. Możesz również wybrać wersję budżetową – białe koperty z nadrukowanym logo i ewentualnie hasłem, jeśli takie posiadasz.

Warto pamiętać, że powyższe elementy to jedynie czubek góry lodowej zwanej marką. Nie wystarczy posiadać logo i trzech kolorów, które pojawią się na grafikach czy ulotkach, by mówić o marce. 

Określ swojego odbiorcę

Podstawą jakichkolwiek działań marketingowych jest komunikacja. Aby była ona skuteczna, musisz wiedzieć, do kogo się zwracasz. Tworząc strategię i poszczególne elementy twojej marki, zadbaj również o ten element. Niestety, chęć dotarcia do tzw. “wszystkich” nie jest najlepszym pomysłem. Wówczas twój przekaz nie niesie ze sobą nic konkretnego. 

Jeśli działasz na rynku ubezpieczeń jakiś czas, zastanów się, dlaczego Klienci współpracują akurat z tobą.

  • Czy jest to duża uważność na ich potrzeby?
  • A może błyskawiczny czas przygotowania oferty?
  • Może to być również regularnie aktualizowana wiedza.
  • Może Klienci cenią sobie coś, co dajesz im poza samą polisą?
  • A może jesteś bardzo często polecany. 

Ustal cechy wspólne twoich Klientów i stwórz z nich profil idealnego odbiorcy. Kim jest? Jakie komunikaty preferuje? Woli luźniejszy język czy sformalizowaną formę kontaktu? Co jest dla niego ważne – bezpieczeństwo, kompetencje, a może cena?

Gdy już ustalisz te elementy, będzie ci znacznie łatwiej podejmować działania sprzedażowe i marketingowe, ponieważ będą one kierowane głównie do danego typu odbiorcy. Czy to oznacza, że inni Klienci trafią do konkurencji? Skądże! Ustalenie wzorca odbiorcy ma ukierunkować podejmowane czynności, ale nie wyklucza dotarcia do osób spoza tej grupy. 

Ponadprzeciętna obsługa Klienta

Każdy dobry agent lub firma ma zalety, które wyróżniają się na tle konkurencji. Warto często je podkreślać i doskonalić. Niezależnie od tych zalet, polecamy skupić się na doskonaleniu obsługi Klienta przez każdego członka zespołu. 

Nie musicie tworzyć formatek maili i wysyłać pism, tworzonych z szablonów. Zamiast tego wystarczy zwracać się do każdego indywidualnie, podkreślać szczegóły, na których mu zależało i dotrzymywać deklarowanych terminów. 

Jeśli dane działanie nie jest elementem twojej pracy, rozważ bezinteresowne wsparcie Klienta. Pokieruj go w sytuacji wystąpienia szkody, pomóż sporządzić odwołanie od decyzji ubezpieczyciela lub wskaż istotne elementy poszukiwanej przez niego polisy, nawet jeśli nie masz takiego produktu wśród ubezpieczeń, które oferujesz. 

Wiemy, że czasem trudno znaleźć złoty środek w takich działaniach, ale na pewno z czasem ci się to uda. Najwyższa możliwa jakość obsługi zaprocentuje w przyszłości i zapewni ci lojalność Klientów, a także liczne polecenia.

Samo pojęcie marki często kojarzy nam się z logotypem i wpadającą w pamięć nazwą. To jednak znacznie szersze pojęcie. Marka to emocje odbiorców, doświadczenia twoich Klientów, to, co mówią o tobie rodzinie i znajomym, a także wszelkie działania rozwijające twoją działalność. Tworzenie strategii i planów w kierunku zbudowania silnej marki może trwać tygodniami, dlatego nie spiesz się i poświęć odpowiednio dużo uwagi każdemu z jej licznych komponentów. Powodzenia!

Agnieszka

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Dołącz do grupy na Facebooku

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.