Jak osiągnąć przewagę konkurencyjną?

Jeśli działasz w multiagencji i oferujesz Klientom produkty powszechnie dostępne na rynku ubezpieczeń, chwilami możesz odnosić wrażenie, że konkurencja jest tak duża, że nie ma możliwości wyróżnienia się na tle innych. Jeśli spojrzymy na problem z punktu widzenia samych produktów – jest to po części prawda, choć zakres polis w dużej mierze zależy także od ciebie. Jest jednak kilka elementów, które możesz wdrożyć już teraz.

Czym jest przewaga konkurencyjna

Przewaga konkurencyjna to suma czynników, które sprawiają, że w opinii Klientów lepiej współpracować akurat z tobą, a nie z innymi agentami. Jak się domyślasz, nie ma konkretnej recepty na to, jak tę przewagę osiągnąć, ponieważ dla każdego Klienta inny element twojej pracy będzie decydujący. Może to być szybkość działania, ponadprzeciętna wiedza, elastyczność w pracy z innymi, a nawet pozytywne usposobienie.

W metodologii wyróżniamy trzy rodzaje przewagi konkurencyjnej:

Przewagę cenową 

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że jest to jeden z najsłabszych fundamentów budowania portfela Klientów. Zniżki incydentalne, nieuczciwe działania czy porównywarki ubezpieczeń to niekończące się źródło coraz niższych cen. Konkurując wyłącznie w ten sposób, prędzej czy później dostaniesz zadyszki.  

Przewagę informacyjną

Dotyczy ona kreowania i dystrybucji informacji, co jest potężnym narzędziem na rynku ubezpieczeń. Istnieje jeszcze bardzo duży potencjał w zakresie edukacji Klientów na temat ryzyk ubezpieczeniowych oraz możliwości ochrony życia i majątku. Właśnie dlatego podkreślamy, że własne miejsce w sieci to istotny element rozwijania biznesu. Dzięki niemu masz możliwość wpływania na postawy konsumentów w zakresie ubezpieczeń, nawet jeśli chodzi jedynie o lokalną społeczność. 

Przewagę jakościową 

Jak się domyślasz, chodzi o oferowanie Klientom najwyższej jakości, czyli w przypadku naszej branży – najlepszego zakresu polisy, który w pełni odpowie ich oczekiwaniom. To znacznie istotniejsza kwestia niż cena, zwłaszcza w przypadku polis innych niż obowiązkowe. Przewaga jakościowa powinna być celem każdego agenta już od pierwszych dni pracy, dlatego tak ważne jest ciągłe zdobywanie wiedzy.

Jak osiągnąć przewagę konkurencyjną w 3 krokach

Analiza lokalnego rynku

Jeśli w twojej okolicy działa multiagencja lub agent, który cieszy się dużą liczbą Klientów biura, postaraj się ustalić, co jest tego powodem. Świetne opinie w internecie, dobra lokalizacja biura, a może liczne polecenia. Analiza konkurencji to jeden z najważniejszych kroków w budowaniu strategii. Pozwoli ci wyciągnąć wnioski oraz wdrożyć nowe działania, których dotąd brakowało. 

Technologia

Ułatwiaj życie sobie i swoim Klientom tak często jak to możliwe. Korzystaj z systemu do obsługi polis, który pomoże ci zarządzać terminami i bazą Klientów. Jeśli nie ma istotnej potrzeby spotkania, działaj zdalnie. To na pewno ułatwi życie zabieganej części twoich kontrahentów. Ustalając tryb i zasady codziennej pracy twojego biura, staraj się kierować przede wszystkim ich wygodą. 

Bądź dokładnie tam, gdzie twoi Klienci

Część osób na pytanie o to, gdzie można pozyskać Klienta, odpowie, że wszędzie. Nie ma w tym przesady, ale jeśli działasz solo, zapewne nie dasz rady pojawić się w każdym zakątku internetu. Jednak jeśli jeszcze nie działasz w tym zakresie, wybierz przynajmniej kilka podstawowych miejsc, w których będziesz się udzielał. Stwórz swój profil firmowy Google z godzinami otwarcia i telefonem, zleć wykonanie prostej strony internetowej, która będzie twoją wizytówką i wypowiadaj się w dyskusjach, które dotyczą branży ubezpieczeń. 

Znajdź niszę

Ubezpieczenia takie jak obowiązkowe OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, polisy majątkowe dla kredytobiorców czy NNW to produkty, które posiada większość multiagencji. Są to stosunkowo proste do przeanalizowania oferty, a ich warunki nie zmieniają się często. A gdyby tak wyspecjalizować się w temacie, który zazwyczaj sprawia trudność innym? Wówczas z łatwością stworzysz komunikację, koncentrującą się na danym typie ubezpieczeń. Mogą to być ryzyka budowy, ubezpieczenie utraty dochodu lub gwarancje ubezpieczeniowe. Wiedza i doświadczenie w zakresie mniej popularnych ubezpieczeń na pewno zadziałają na twoją korzyść. 

Konkurencja na rynku ubezpieczeń jest normalnym zjawiskiem. Nie powinniśmy z nim walczyć, dopóki nie przybiera ono nielegalnych i nieetycznych form.

Przewaga konkurencyjna, o której piszemy w tej publikacji nie ma na celu osiągnięcia pierwszej pozycji na liście najlepszych agentów w kraju. Wystarczy, że pozwoli ci zaoferować wysoką jakość świadczonych usług i dużą wiedzę na temat branży, co w efekcie przełoży się na satysfakcjonujący cię przypis. 

Agnieszka

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Dołącz do grupy na Facebooku

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.