Majowa prasówka Polisy w Chmurze

Maj na rynku ubezpieczeniowym upłynął pod znakiem ubezpieczeń komunikacyjnych. W mediach branżowych rozgorzała dyskusja na temat metod wyliczania odszkodowania i sporu, jaki od lat toczy się między warsztatami a zakładami ubezpieczeń. Ponadto KNF opublikowała obszerne podsumowanie minionego roku, a UFG zaprezentował dane na temat odszkodowań komunikacyjnych w pierwszym kwartale bieżącego roku. Zobacz, co działo się w branży w ubiegłym miesiącu. 

KNF podsumowuje miniony rok w ubezpieczeniach

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała na swojej stronie internetowej „Sprawozdanie z działalności Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Komisji Nadzoru Finansowego w 2021 roku”. W tym 300-stronicowym dokumencie jeden rozdział poświęcono w całości rynkowi ubezpieczeniowemu. Oprócz szczegółowych wyników ubezpieczycieli, KNF wskazała także swoje najważniejsze działania.

Interwencja w sprawie polis z UFK

Jednym z nich była pierwsza w Unii Europejskiej interwencja produktowa dotycząca polis z UFK i nieprawidłowości związanych z ich dystrybucją. Komisja dostrzegła brak równowagi pomiędzy wartością umowy ubezpieczenia a marżą ubezpieczycieli. Celem interwencji jest usunięcie z rynku produktów, które nie dają klientom efektywnej stopy zwrotu lub są obciążone zbyt dużym ryzykiem inwestycyjnym. 

Liczby

W sprawozdaniu znajdziemy także dane na temat liczby agentów, OWCA i brokerów ubezpieczeniowych działających na terenie Polski. Podsumowano także wpływ pandemii na wypłacalność ubezpieczycieli. Z informacji, które uzyskała KNF wynika, że Covid-19 nie miał istotnego wpływu na wypłacalność, jednak zwiększona śmiertelność jest widoczna w wynikach finansowych zakładów.  

 

Komunikacja

Komisja podsumowała także ubezpieczenia z grupy 10 działu II, tj. OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Analizowano wysokość składek, odszkodowań, liczbę ryzyk i szkód, a także koszty administracyjne. W 2020 roku średnia roczna składka wyniosła 612 zł, co daje wzrost o jedyne 1 zł w stosunku do roku 2019. 

Kontrole agentów i brokerów

W podsumowaniu znalazły się także wnioski po kontrolach agentów i brokerów. Do najczęstszych nieprawidłowości zaliczono brak rzetelnej analizy potrzeb klienta, nieprzekazywanie klientom dokumentów zawierających informacje o produkcie, wykonywanie czynności przez osoby niewpisane do rejestru agentów lub brokerów, a także brak realizacji obowiązku szkoleniowego przez pośredników. 

Pełną treść sprawozdania znajdziesz tutaj

Pierwszy kwartał w odszkodowaniach komunikacyjnych

Końcem maja UFG opublikował kwartalny biuletyn informacyjny. Wynika z niego, że w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku ubezpieczyciele wypłacili 3,54 mld zł z tytułu obowiązkowego OC ppm, a także autocasco. Daje to wzrost o 240 mln zł rok do roku. W pierwszym kwartale zgłoszono ponad 424 tys. szkód komunikacyjnych, a najwięcej kolizji i wypadków miało miejsce w poniedziałki i czwartki (łącznie 35% wszystkich szkód zarówno z OC, jak i AC). Najbezpieczniejsze zaś ponownie okazały się soboty i niedziele.  

Pełną treść biuletynu znajdziesz tutaj.

Sezon na ubezpieczenia rowerzystów

Z badania IBRIS przeprowadzonych na zlecenie Nationale Nederlanden wynika, że aż 80% ankietowanych jeździ na rowerze w sezonie letnim, a 40% wybiera ten środek transportu przez cały rok. Stale rosnące ceny benzyny sprawiają, że nawet posiadacze samochodu coraz częściej wybierają jednoślady. 

Dane te potwierdza także  „European Bicycle Industry and Market Profile Report”, w którym znajdziemy informację o wielkości sprzedaży rowerów. W Polsce jest to tendencja stale rosnąca i szacuje się, że obecnie jest to około miliona sztuk rocznie. Jeśli zestawimy te informacje z danymi Komendy Głównej Policji, które wskazują, że w 2021 roku odnotowano ponad 3,5 tys. wypadków z udziałem rowerzystów – mamy gotowy pomysł na kampanię informacyjno-sprzedażową. 

Przygotuj cykl postów o tym, jak wyposażyć rower i jak przygotować się do weekendowej wycieczki. Stwórz checklistę, na której umieścisz kask, bidon, oświetlenie, ale i dobrą polisę. 

Wskaż, czym charakteryzują się poszczególne ryzyka i na co zwrócić uwagę, kupując ubezpieczenie. 

Nowe rekomendacje KNF w sprawie szkód komunikacyjnych

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego niebawem zakończy prace nad ostateczną wersją rekomendacji dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Tłem tego dokumentu jest konflikt pomiędzy warsztatami a ubezpieczycielami. Jako główny problem wskazuje się nierynkowe stawki za roboczogodzinę. Warsztaty są oskarżane o stosowanie chińskich zamienników, długi czas naprawy, a nawet odmowę jej wykonania. Mechanicy zaś wskazują, że taki stan rzeczy spowodowany jest zaniżaniem kosztorysów przez ubezpieczycieli. 

Problemem, na który zwracają uwagę eksperci, są stale rosnące koszty prowadzenia działalności (także tej motoryzacyjnej), za którymi nie podążają ciągle niskie stawki za OC komunikacyjne. W publikacji money.pl znalazła się wiadomość mailowa od nadzorcy, którą kończy konkluzja, że “zakłady ubezpieczeń powinny więc z dużą dozą ostrożności podchodzić do trendów wynikających z danych historycznych i zakładać wyższe koszty napraw w przyszłości niż wynika to ze statystyk”

Termin pojawienia się rekomendacji nie jest jeszcze znany.

Allianz i Aviva łączą się

13 maja KNF wydała decyzję o możliwości połączenia się TFI Allianz polska i Aviva Polska. Jest ono zaplanowane na 1 lipca br., zatem od 2 lipca obie spółki będą działać pod marką Allianz. Jak informują oba towarzystwa, zmiana ta nie wiąże się z żadnymi niedogodnościami dla agentów, klientów czy partnerów. 

Decyzje KNF oznaczają zielone światło dla istotnego wzmocnienia naszej pozycji rynkowej i potencjału wzrostowego w Polsce. Nasze uzupełniające się kompetencje w zakresie ubezpieczeń na życie i majątkowych, a także inwestycji, pozwolą nam zapewniać klientom atrakcyjną ofertę i znakomitą jakość. Staniemy się jeszcze bardziej atrakcyjnym partnerem dla agentów ubezpieczeniowych oraz innych pośredników i banków. W imieniu zespołu zarządzającego i pracowników chciałem podkreślić, że wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi będziemy pracować, aby w pełni wykorzystać otwierające się możliwości” – mówi Matthias Baltin, prezes Allianz Polska. 

Jeśli oferujesz polisy jednego ze wspomnianych towarzystw, poinformuj swoich klientów o nadchodzących zmianach.

Agnieszka

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.