Praca zdalna i ludzie a bezpieczeństwo danych

W pierwszej części poradnika na temat cyberbezpieczeństwa w multiagencji skupiliśmy się na podstawach, które są niezbędne w przypadku podjęcia tego tematu. Dotyczą one także działalności jednoosobowej, w której masz do czynienia z danymi. Pewnie nie przesadzimy, zakładając, że większość agentów ubezpieczeniowych ma takie podstawy w małym palcu, zatem pora na nieco mniej oczywiste zagadnienia, o których również warto pamiętać. 

Komunikacja firmowa

W jaki sposób twój zespół komunikuje się na co dzień? Messenger bądź zwykła skrzynka pocztowa to nie najlepszy pomysł. Taka korespondencja nie jest szyfrowana, a zapewne znajdują się w niej nazwiska, sumy ubezpieczenia, składki i inne wrażliwe dane. Zadbaj o to, by założyć pocztę firmową z adresem twojej strony po znaku “@” u sprawdzonego dostawcy. Jeśli potrzebujecie komunikatora do codziennych konwersacji, starajcie się wybierać spośród tych, które są dedykowane firmom (np. Slack). 

Praca zdalna

W dobie epidemii część osób decyduje się na pracę zdalną. Warto zwrócić uwagę na to, z jakiego sprzętu korzystają, a także na to, czy posiada on stosowane w firmie zabezpieczenia i antywirusy. Zwróć uwagę na podstawy, takie jak niszczenie drukowanych polis czy formularzy. Wyrzucanie ich do śmietnika nie będzie dobrym pomysłem. Jeśli pracownicy korzystają ze skrzynki mailowej czy dokumentów na prywatnych urządzeniach, pamiętaj o tym, by jasno wskazać niezbędny poziom zabezpieczeń, które dany sprzęt powinien posiadać. Jednym z podstawowych sposobów ochrony danych jest VPN.

Akcja aktualizacja

Zdajemy sobie sprawę, że czasem telefon dzwoni bez przerwy, a skrzynka mailowa zapełnia się z prędkością światła. Postaraj się poszerzyć swoją listę zadań o aktualizowanie wszelkiego oprogramowania. Dotyczy to przeglądarek, programu antywirusowego, wszelkich wtyczek, a także programu do przeglądania plików pdf. Ich twórcy wprowadzają rozmaite poprawki, które eliminują wykryte luki i ewentualne zagrożenia. 

Edukacja i czynnik ludzki

Zdecydowana większość tzw. incydentów bezpieczeństwa jest spowodowana przez błąd ludzki. Według rozmaitych raportów firm, zajmujących się cyberbezpieczeństwem, działania pracowników stanowią przyczynę 50-60% przypadków naruszenia bezpieczeństwa danych firmy.  Jedną z dziedzin, która zajmuje się badaniem postaw pracowników, jest cyberpsychologia. Bruce Schneier, specjalista w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, wskazuje, że nasze działania często wynikają z błędnych przekonań. 

Skupiamy się na zdarzeniach spektakularnych i ich unikaniu. Kradzież danych klientów banku czy dużych centrów medycznych odbija się szerokim echem w mediach, tymczasem zapominamy o najbardziej prawdopodobnych sytuacjach, takich jak instalacja złośliwego oprogramowania poprzez kliknięcie w zainfekowany link. 

Nasza czujność jest mniejsza w przypadku sytuacji, nad którymi mamy kontrolę. Z większą beztroską podchodzimy zaś do tych, które są wynikiem naszych działań. Mogą to być kliknięcia w link o clickbaitowym tytule albo podanie swoich danych “firmie”, która oferuje wysłanie darmowych przedmiotów 2000 pierwszych osób, które się zgłoszą. 

VPN – czym jest i jak działa

VPN to skrót od Virtual Private Network, czyli wirtualna sieć prywatna. Szyfruje twoje dane w internecie tak, że haker, a nawet dostawca internetu nie ma możliwości odtworzenia twoich ruchów w sieci. Pamiętaj jednak, że nie czyni cię to całkowicie anonimowym, zwłaszcza w kontekście działań niezgodnych z prawem.

Do najważniejszych zalet VPN w multiagencji można zaliczyć szyfrowanie poufnych informacji, które wpisujemy w przeglądarkę, przede wszystkim haseł.

To także ważny element pracy zdalnej. Dzięki stosowaniu VPN, w bezpieczny sposób łączysz się z firmową siecią, nawet gdy znajdujesz się w domu czy innym miejscu. 

Zakładamy, że wspominanie o ubezpieczeniu od ryzyk cybernetycznych nie będzie potrzebne żadnemu agentowi, ale z pewnością zainteresuje część twoich Klientów. W kolejnych odsłonach naszego cyklu podpowiemy Ci, jak skutecznie promować ten rodzaj ochrony. 

Agnieszka

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.