Storytelling w pracy agenta

Niezależnie od wykonywanej profesji, opowiadamy coś każdego dnia. Przedstawiamy się kontrahentom, przywołujemy historie Klientów, którym przytrafiła się szkoda, komentujemy swoje życiowe wybory. 

Wszystko jest opowieścią. To, w co wierzymy, to, co poznajemy, co pamiętamy, a nawet to, co śnimy. Wszystko jest opowieścią, narracją, sekwencją zdarzeń i osób przekazujących sobie emocje. (…) Akceptujemy jako prawdziwe tylko to, co może być opowiedziane.

Carlos Ruiz Zafon, “Gra Anioła”

Jakkolwiek go nazwiemy, storytelling jest nieodłączną częścią naszej działalności. 

Czym jest storytelling?

To po prostu opowiadanie historii. Twojego produktu, marki bądź działalności. Ma ono na celu pobudzanie wyobraźni słuchacza, a także przywoływanie wspomnień i wzbudzanie emocji. 

Przenieś się do czasów studiów i przypomnij sobie 90-minutowe wykłady. Dlaczego jednych profesorów mógłbyś słuchać godzinami, a w przypadku innych odliczałeś sekundy do opuszczenia sali? Czym różniły się ich prezentacje?

Zapewne w jednym przypadku notowałeś suche fakty, a w drugim nie miałeś na to czasu, bo byłeś zajęty podróżą po rozmaitych ideach i teoriach, opowiadanych w fascynujący sposób. 

5 zasad storytellingu 

Ma być interesujący dla odbiorcy, nie dla ciebie. Postaraj się opisać sytuacje, które mogą przydarzyć się Klientowi i to, jak twój produkt może mu pomóc w trudnym momencie. Unikaj przydługich opowieści. 

Historia powinna być autentyczna. To chyba jasne. Nie chodzi o kreowanie rzeczywistości, a jej ciekawe opisywanie. Nie zmyślaj i nie powtarzaj historii innych agentów, bo prędzej czy później to wyjdzie na jaw, a efekt będzie odwrotny od zamierzonego. 

Dbaj o spójność opowieści z marką. Jeśli twoja komunikacja jest żartobliwa, nie opuszczaj tej konwencji. Podobnie w przypadku budowania wizerunku profesjonalisty, który posługuje się głównie analizą obecnego stanu prawnego. 

Przemyśl swój przekaz. Niech z twojej opowieści płynie konkretny morał. Nie ten, który wskażesz dosłownie. To odbiorca powinien dopisać go jako zakończenie. 

Nie przynudzaj. Rozumiemy, że likwidacja poważnej szkody może trwać dłużej niż 30 dni, podobnie jak twoje rozmowy z potencjalnym Klientem. Unikaj jednak nadmiernego rozwodzenia się, by nie zanudzić rozmówcy. Staraj się, by komunikat był jasny i przejrzysty, a opowieść dynamiczna. 

Storytelling w praktyce

Pamiętasz reklamę Allegro z dziadkiem, uczącym się angielskiego dla wnuczka? Albo tę, w której mama całe noce szyła kostiumy dla córki? Wielu z nas uroniło przy nich niejedną łzę. To właśnie kwintesencja storytellingu – historie, które pamiętamy latami, a  wraz z nimi daną markę. 

W branży ubezpieczeń storytelling to bardzo istotny element sprzedaży. Notuj historie Klientów, którzy rozwiązali swój problem dzięki twojej pracy. Zapamiętuj sytuacje, w których włączenie niepopularnego ryzyka uchroniło daną osobę od poniesienia ogromnych kosztów. Wypunktowanie zalet produktu czy agenta to czasem zbyt mało, by zainteresować odbiorcę. 

Obszary, w których możesz zastosować storytelling:

  • opowiedzenie twojego “dlaczego” – to pomoże nawiązać relację z odbiorcą
  • praktyczne przykłady funkcjonowania ubezpieczeń – dzięki temu wskażesz Klientowi, jaki jest cel zawierania polisy
  • media społecznościowe – dzięki przemyślanej komunikacji twoja marka (nawet ta osobista) będzie wywoływać konkretne emocje u czytelników

Mówi się, że Klienci mogą zapomnieć, co do nich mówiłeś, mogą im umknąć szczegóły danych rozwiązań, ale na długo zapamiętają emocje, które wywołała w nich twoja opowieść. A ty, masz już swoją?

Więcej o autoprezentacji przeczytasz w tej publikacji.

 

Agnieszka

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.