zatrudnianie pracownika

Twój pierwszy pracownik: wdrożenie, wiedza i pierwsze kroki

Stało się – twoja działalność rozwinęła się na tyle, że przyszedł czas na zatrudnienie pierwszego pracownika. To bardzo istotny moment w każdej firmie, zatem warto wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii. Dziś przyjrzymy się możliwym formom współpracy oraz wdrożeniu pracownika i delegowaniu mu obowiązków. 

Umowa o pracę, B2B czy zlecenie?

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, możesz bez przeszkód zatrudnić kogoś na o umowę o pracę. Oczywiście w takim przypadku powinieneś dopełnić wszelkich formalności takich jak zgłoszenie zatrudnienia do ZUS. 

Jedną z najpopularniejszych form współpracy dwóch podmiotów jest natomiast B2B. Pomiędzy osobami, prowadzącymi działalność gospodarczą zawierana jest umowa o współpracy na ustalonych warunkach. Jeśli jednak wykonywana praca będzie spełniać przesłanki zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 22 § 12 Kodeksu pracy), co do zasady powinieneś zaoferować kandydatowi umowę o pracę. Jeśli nie potrzebujesz kogoś, kto wesprze cię w pełnym wymiarze godzin, warto rozważyć także umowę cywilnoprawną (zlecenie). 

Przy wyborze formy współpracy, nie warto kierować się treściami w internecie. Jest to na tyle istotna kwestia, że konsultacja z księgową lub doradcą podatkowym wydaje się być koniecznością. 

Wdrożenie nowej osoby 

Pierwsze tygodnie pracy są niezwykle istotne w tej branży. Ktoś, kto dotąd spotykał się z ubezpieczeniami raz w roku, wykupując własną polisę komunikacyjną, może czuć się nieco zagubiony. To głównie od ciebie zależy, jak szybko zaznajomi się z tematem i czy zbyt szybko się nie zniechęci. Pamiętaj o kilku zasadach:

Adaptacja

Zaopiekuj się nową osobą od pierwszych chwil w biurze. Przygotuj jej miejsce pracy, system oraz adres mailowy i konto w programie, którego używasz. Daj poczucie, że jest członkiem zespołu, nawet jeśli ten jest dwuosobowy. 

Uwaga

Doskonale wiemy, że z dniem zatrudnienia nowej osoby nie ubędzie ci pracy. Telefon nadal będzie dzwonić, a skrzynka mailowa będzie roić się od nowych wiadomości. Mimo to, postaraj się poświęcić maksimum uwagi nowemu pracownikowi. Zapraszaj go jako obserwatora rozmów z Klientami, zlecaj proste zadania i tłumacz każdy etap badania potrzeb i wystawiania polisy. Rozmówcy na pewno nie będzie to przeszkadzać, a pracownik nie poczuje się zagubiony wobec wzmożonego ruchu w biurze.

Wyposaż pracownika w niezbędną wiedzę 

Zrób listę dokumentów i informacji, które powinien przeczytać. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, IDD oraz wewnętrzne procedury to podstawa. Jeśli czytasz branżową prasę lub newslettery, warto dodać adres mailowy nowej osoby do listy odbiorców. 

Warto przygotować pliki z pigułkami informacji na temat adresów, na które należy wysyłać wypowiedzenia bądź telefonów do poszczególnych menedżerów. 

Trening czyni mistrza

Gdy rozpoczynasz pracę w nowej branży, odebranie telefonu od Klienta może być przerażające. Nawet najprostsze pytanie jawi się jako Everest. Nim wystawisz pracownika na linię frontu, zaproponuj przygotowanie odpowiedzi na e-maile. Nim pójdą w świat, masz szansę je skorygować, a podczas odpisywania na częste pytania, nowa osoba nabędzie nieco wiedzy praktycznej i pozna najczęstsze problemy kontrahentów, nim rozpocznie rozmowy na żywo.

Temat zatrudniania pracowników jest niezwykle złożony, podobnie jak nasza branża. Zaangażowany pracownik, który traktuje ubezpieczenia jako sposób na życie to skarb, zatem warto pochylić się nad rozwijaniem swoich kompetencji jako przełożonego. W kolejnej części poruszymy więc obszerny temat delegowania obowiązków. 

Agnieszka

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Dołącz do grupy na Facebooku

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.