5 rzeczy, które agent musi wiedzieć o szkodach

Choć w codziennej pracy spotykasz się głównie z potrzebami ubezpieczeniowymi Klientów, może się zdarzyć, że zajdzie konieczność skorzystania z polis, które zawarli za twoim pośrednictwem. W pierwszej chwili może to spowodować stres, jednak wystarczy pamiętać o kilku prostych wskazówkach, by proces likwidacji przebiegł sprawnie. 

Zacznij już na etapie zawierania umowy 

Aby zapewnić sobie lojalność Klienta i zapobiec odmowie wypłaty, należy poświęcić maksimum uwagi warunkom, proponowanym przez poszczególne zakłady ubezpieczeń. Ustal, jakie są kluczowe ryzyka w danej działalności i zastanów się, jakie zapisy są szczególnie ważne przy jej profilu. Nie zapomnij o wyłączeniach i limitach odpowiedzialności. Niektóre z nich zdyskwalifikują daną ofertę, nawet jeśli składka będzie bardzo korzystna. 

Przeanalizuj OWU pod kątem danej sytuacji

Zanim przekażesz Klientowi namiary na dział likwidacji danego zakładu ubezpieczeń, spytaj o szczegóły, dotyczące danej szkody. Być może dana umowa nie obejmuje sytuacji, która miała miejsce. Warto, byś to ty wyjaśnił Poszkodowanemu, dlaczego ubezpieczyciel nie odpowiada za zdarzenie. Dla osoby, która nie ma do czynienia z tematyką ubezpieczeń pismo odmowne może nie być zrozumiałe. 

Przygotuj sobie plik z pomocnymi adresami i numerami telefonów 

Dzięki takiemu dokumentowi szybko znajdziesz namiary, które przekażesz Klientowi. Po uzyskaniu informacji zwrotnej od Klienta wypracujesz własną ścieżkę najprostszej formy zgłoszenia szkody. 

Zadbaj o maksymalnie krótki czas likwidacji 

Na wydanie decyzji ubezpieczyciel ma 30 dni, pod warunkiem, że otrzyma wszystkie niezbędne informacje. Gdy przeanalizujesz charakter danego zdarzenia, doradź Klientowi, by wraz ze zgłoszeniem szkody przesłał dokumentację, którą już posiada. Mogą to być:

  • kosztorysy lub faktury (jeśli Poszkodowany nie dysponuje taką dokumentacją, może wnioskować o wyliczenie kwoty bezspornej już na etapie zgłoszenia) 
  • zdjęcia
  • obowiązkowe przeglądy (np. instalacji lub budynku) 
  • oświadczenie sprawcy

Pamiętaj o obowiązujących przepisach

Najważniejsze z nich reguluje Kodeks Cywilny. Artykuł 817. mówi o obowiązku likwidacji w terminie do 30 dni od zgłoszenia zdarzenia. Warto poinformować Klientów o terminie przedawnienia poszczególnych roszczeń oraz o obowiązkach nakładanych przez OWU.

Choć pośredniczenie w likwidacji szkód nie należy do twoich obowiązków, warto znać podstawy tego procesu. Pamiętaj, by skontaktować się z daną osobą przynajmniej raz na dwa tygodnie i zapytać, na jakim etapie znajduje się dane zgłoszenie. Dzięki temu zyskasz zaufanie swoich Klientów i zbudujesz relacje na długie lata. 

Agnieszka

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.