Nie od dziś wiadomo, że rekomendacje to najtańszy i najprostszy sposób na zwiększenie sprzedaży. Najlepszą reklamą twojej działalności jest zadowolony Klient, a jego dobre słowo w prosty sposób zapewni ci kolejnych kontrahentów. Jak zatem skutecznie prosić o polecenia?
Po prostu o nie poproś
Wielu sprzedawców zakłada, że Klient zadowolony z obsługi na pewno poleci ich rodzinie i znajomym. Tymczasem chętniej mówimy o nieprzyjemnych sytuacjach i doświadczeniach, opisując je w internecie lub podczas spotkań. Klient nie wie, że chciałbyś być polecony, jeśli mu tego nie powiesz. Na początku możesz odczuwać dyskomfort, ale po kilku razach na pewno wejdzie ci to w nawyk.
O czym pamiętać, prosząc o polecenie?
- poproś o to po zamknięciu sprzedaży, nie w jej trakcie
- nie zrażaj się, jeśli usłyszysz odmowę
- ponawiaj prośbę o polecenie – raz to za mało
- postaraj się uzyskać kontakt do osoby, której jesteś polecany
- określ, komu chcesz być polecony
- unikaj ogólników takich jak “Proszę o mnie pamiętać, gdyby ktoś ze znajomych…”
Zadbaj o podstawy
Pytanie o rekomendację nie ma sensu, jeśli nie inwestujesz w ciągłe zwiększanie swoich kompetencji i wiedzy. Polecając cię, Klient stawia na szali własną reputację i powinieneś mieć tego świadomość.
Nim poprosisz o rekomendację – daj realną wartość w postaci obsługi na najwyższym poziomie i odpowiedzi na potrzeby Klienta.
Prośba o polecenia w praktyce
Spytaj Klienta o to, czy jest zadowolony z dotychczasowej współpracy. To dobry wstęp do prośby o polecenie. Zadawaj konkretne pytania:
- Kto z Pana znajomych również ma dzieci w wieku szkolnym? (ubezpieczenie NNW)
- Ilu Pani znajomych również niedawno przyjechało do Polski? (koszty leczenia cudzoziemców)
- Czy zna Pan kogoś, kto również prowadzi firmę i byłby zainteresowany kompleksowym programem, który wprowadziliśmy u Pana?
Największą szansę na pozytywny odbiór masz wówczas, gdy zostaniesz przedstawiony. Możesz zaproponować, aby Klient napisał maila do znajomego, a Ciebie umieścił w kopii bądź zapowiedział Twój telefon i cel rozmowy. To znacznie ociepli kontakt.
Jeśli dojdzie do rozmowy lub spotkania z poleconą osobą – nie zapomnij o podziękowaniu za polecenie! To sprawi, że Klient dostrzeże, że ma realny wpływ na twoją działalność.
Najtrudniejsze w prośbie o polecenia jest pozbycie się nieprawdziwych przekonań takich jak to, że jest to zachowanie nachalne. Jeśli poprosisz o to w naturalny sposób, na pewno nie zostaniesz źle odebrany, a wprowadzenie tego działania do codziennej pracy przyniesie wymierne efekty. Jednak nic nie zadzieje się samo, więc chwyć za telefon i działaj.