Zarządzanie czasem: koniec z prokrastynacją

Zrobię to jutro. Jeszcze tylko chwilka na Facebooku. Dziś nie ma do tego głowy. Ta polisa kończy się dopiero za dwa tygodnie.  I tak dalej, i tak dalej. 

Prokrastynacja – odkładanie wszystkiego na później to przypadłość, którą ma wiele osób. Nie jest ona wrodzona, więc wystarczy odrobina chęci i pracy, by pozbyć się jej na zawsze. Skorzystaj z sześciu sprawdzonych rad. 

Planuj mądrze

Często odkładamy na później rzeczy, które wymagają mnóstwa pracy i czasu. Na samą myśl o nich czujemy się przytłoczeni i opóźniamy rozpoczęcie danego zadania. Aby zminimalizować to uczucie dyskomfortu, podziel projekt na małe części. 

Np. ubezpieczenie majątku firmy produkcyjnej będzie składało się ze spotkania z Klientem, wysłania pytań, mających na celu rzetelną ocenę ryzyka, weryfikacji towarzystw ubezpieczeniowych, które mogą udzielić takiej ochrony etc. Niech każdy z elementów tego procesu stanowi jedno, mniejsze zadanie, a całość od razu wyda się mniej przytłaczająca. 

Najtrudniejsze na początek

Zacznij dzień o zadania, które najbardziej Cię przytłacza i zniechęca. To sprawi, że reszta dnia stanie się znacznie przyjemniejsza. Uporanie się z tym, co spędza ci sen z powiek wpłynie dobrze na nastawienie do pracy, ale także dołoży cegiełkę do szybszego czyszczenia kalendarza z piętrzącej się listy rzeczy do zrobienia. 

Najłatwiejsze na początek

To odwrotna do powyższej metoda. Zajęcie się prostymi sprawami na początku pracy pomoże ci złapać rytm i zwiększy poczucie zadowolenia z wykonania zaplanowanych działań. Niech to będzie wysłanie wypowiedzenia, zamówienie materiałów biurowych czy kawy do ekspresu.

Zapisuj każdą rzecz, którą musisz zrobić

Od uporządkowania biurka, poprzez wysłanie maila do menedżera, aż po krótki telefon do Klienta. Dzięki temu nic ci nie umknie, to jasne, ale takie zapisywanie ma również inną zaletę, przydatną w walce z prokrastynacją. Wykreślanie kolejnych składowych z listy rzeczy do zrobienia jest po prostu przyjemne i daje nam poczucie, że czas spędzony w biurze jest naprawdę efektywny. Nie zapomnij wziąć po uwagę nieprzewidzianych sytuacji – warto zostawić na nie nieco miejsca, zwłaszcza jeśli Klienci często odwiedzają twoje biuro bez umawiania się. 

Nagradzaj się 

Ustal, że filmik ze śmiesznymi kotami obejrzysz dopiero w ramach krótkiej, kilkuminutowej nagrody za wykonanie 5 ważnych telefonów albo za odpowiedź na wszystkie maile z poprzedniego dnia. Im większe i ważniejsze zadanie, tym większa nagroda. Możesz użyć budzika, który będzie wyznaczał czas pracy (np. 30 minut) i czas, w którym zajmujesz się tym, co sprawia ci przyjemność. 

Unikaj rozpraszaczy

Nie każdy z nas może sobie pozwolić na wyciszenie lub wyłączenie telefonu, zwłaszcza jeśli żyjemy z kontaktów z Klientami, ale warto ograniczyć rozpraszacze do minimum. Jeśli musisz maksymalnie się skupić i masz taką możliwość, poproś współpracowników, by odbierali telefony przez najbliższą godzinę lub zajmij się danym zadaniem przed lub po godzinach pracy biura. 

Nie ma jednej, uniwersalnej metody, która pozwoli z dnia na dzień zerwać z odkładaniem spraw na jutro, ale warto pracować nad swoją dyscypliną tak samo jak nad każdym innym nawykiem. Dzięki temu zyskasz przestrzeń niezbędną do pozyskania nowych Klientów i zaplanowania strategicznych działań w twojej firmie, takich jak założenie bloga eksperckiego. 

Agnieszka

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Dołącz do grupy na Facebooku

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.